130483815_13560020963_large
Grey3
سيستم اسمز معکوس RO : پيشرفته ترين روش تصفيه آب، روش اسمز معکوس (Reverse Osmosis) مي باشد که در اين فرايند آب با فشار از يک سري غشاء نيمه تراوا (Semi Permeable Membrane ) عبور داده مي شود. اين فشار خارجي از فشار اسمزي طبيعي بيشتر است در نتيجه مولکول هاي کوچک تر از منافذ غشاء، عبور مي کنند در حالي که مولکول‌هاي بزرگ تر قادر به عبور از غشاء نيستند (درشکل زير ملاحظه ميگردد که قطر منافذ يک ممبران حتي از قطر يک ويروس و باکتري نيز کوچکتر مي باشد) و سپس در جرياني جانبي از کنار غشاء عبور داده شده و دفع مي گردند.
اسمز معکوس روشی است که در ان آب از میان غشاهایی عبور کرده و در پشت سر حجم کمی از آب به همراه غلظت زیاد از نمکها بر جای می ماند.املاح میتواند شامل آلاینده ها یا مواد شیمیایی مفید و معرفها همچون مس، نیکل، ترکیبات کرم که میتواند پس از بازیافت برای استفاده های بیشتر در آبکاری فلزات و یا فرآیندهای انتهایی فلزات مورد استفاده قرار گیرد.آب بازیافتی را میتوان دوباره به چرخه بازگردانده و یا به نیاز مورد استفاده قرار داد.همانگونه که در شکل 1 می بینید آب عبور کرده از غشائ را بنام نفوذی (permeate) و آب و نمکهای باقی مانده در پشت غشا را بنام غلیظ (concentration) میشناسند.در فرآیند اسمز معکوس به انرژی گرمایی نیاز نبوده و تنها از انرژی الکتریکی برای پمپ استفاده میگردد.اسمز معکوس فرایند ی فیزیکی که می توان از محلولی به کمک یک غشائ حلال تقریبا خالص تهیه کرد . اسمز معکوس می تواند 99 در صد مواد معدنی حل شده 97 در صد مواد عالی و کلوئیدی اب را حذف کند . دستگاههای اب شیرین کن در صنایع مختلف کاربردهای زیادی داشته و هر روز بر دامنه وسعت ان افزوده میگردد. امروزه با عرصه غشاء های متنوع با مصرف انرژی کمتر آب شیرین بیشتری را تولید می نماید، توجیه اقتصادی استفاده از این دستگاهها روز به روز افزون تر می گردد. کاربرد تکنولوژی غشاها (اسمز معکوس) در تصفیه آب امروزه اسمز معکوس و الکترودیالیز ، که هر دو از غشاء استفاده می کنند ، در تکنولوژی تصفیه آب نقش مهمی دارند . تا ده سال پیش در همه ایران یک یا دو واحد کوچک اسمز معکوس وجود داشت .. اما روند کلی در صنایع ایران استفاده بیشتز از اسمز معکوس و الکترودیالیز می باشد و تا چند سال دیگر استفاده از اسمز معکوس همانند استفاده از زرینه ای تعویض یونی ، همگانی خواهد شد.در سطح جهانی پیش بینی میشود که اگر مشکل غشاها در دمای زیاد حل شود تهیه آب شیرین از آب دریا با روش اسمز معکوس اقتصادی خواهد شد . شرکت مهندسی مپتا با توجه به تجربه و تخصص تیم طراحی خود و نیز داشتن پرسنل اجرایی قوی ، بدینوسیله آمادگی کامل خود را در مورد طراحی و اجرای موفق همراه با گارانتی این سیستمها به شما هموطنان عزیز اعلام مینماید. علاوه بر آن در ذیل اطلاعات مفید و مختصری در مورد این سیستمها آمده است که شما عزیزان را با نحوه کارکرد این تکنولوژی بیش از پیش آشنا مینمایداسمز معکوس اسمز معکوس فرآیندی فیزیکی است که میتوان از محلولی ( حلال + ناخالصی ) به کمک یک غشای نیمه تراوا ، حلال تقریبا خالص تهیه کرد . به عنوان مثال به کمک این روش میتوان از آب شور ، آب آشامیدنی مطلوب تهیه کرد . تکنولوژی اسمز معکوس در دهه های اخیر با به بازار آمدن انواع جدیدی از غشاها ، بطور قابل توجهی گسترش یافته است . اساس کار اسمز معکوس اسمز معکوس یک روش جداسازی ناخالصی ها از آب می باشد که عامل جداسازی اعمال فشار مکانیکی است . اسمز معکوس گاهی شبیه به فیلتراسیون است چون هر دو فرآیند ناخالصی ها را از آب جدا می کنند. از این رو گاهی به اسمز معکوس ، هایپرفیلتراسیون می گویند.
S10
13
تکنولوژی اسمز معکوس در اسمز معکوس اب خام ( تصفیه نشده ) توسط پمپ به داخل محفظه ای که دارای غشای نیمه تراوا می باشد ، رانده می شود چون تقریبا فقط آب خالص می تواند از غشا عبور کند به این صورت آب تقریبا خالص در یک طرف غشا و آب تغلیظ شده از ناخالصی ها در طرف دیگر خواهیم داشت . در سيستم اسمز معکوس، جريان ورودي يا خوراک (Feed) به دو جريان آب تصفيه شده(Permeate) و پساب غليظ (Reject) يا (Brine ) تبديل مي شود. اسمز معکوس به صورت پیوسته کار می کند و می تواند TDSآب خام را تا 99 ٪ کاهش دهد در عمل کاهش TDS تا %95 طبیعی است . حذف باکتریها، ویروسها ، و دیگر میکروبها با اسمز معکوس صد در صد است .
این فرآیند برای تهیه آب آشامیدنی از آبهایی که حاوی املاح معدنی زیاد و ناخالصی های آلی می باشد، بسیار مناسب است و حتی قادر است که از آب دریا با 50000 ppm ناخالصی و آبهای شور ، آب آشامیدنی تهیه کند . برای تصفیه آبهای معمولی با TDSحدود 5000ppm یا بیشتر ، اسمز معکوس یک روش کاملا اطمینان بخش است . اسمز معکوس را می توان در داروسازی و پزشکی جایگزین روش تقطیر ، برای تولید آب خالص و عاری از میکروارگانیسم ها کرد . اساس کار اسمز معکوس: فرض کنيد دو ظرف مطابق شکل 1 ،يکي حاوي آب نمک (1) وديگري حاوي آب خالص (2) توسط يک لوله به يکديگر متصل بوده وهر دو داراي ارتفاع مساوي از آب و در يک سطح قرار داشته باشند. جهت برقراري تعادل در غلظت يونهاي سديم و کلرايد از ظرف آب نمک، يونهاي نمک به صورت نفوذ مولکولي به ظرف آب خالص انتقال يافته تا تعادل غلظت بين هر دو ظرف برقرار گردد. اما اگر بين اين دو ظرف و در مسير جريان آب يک غشاء قرار گيرد که فقط اجازه دهد مولکولهاي آب از آن عبور کنند، يونهاي نمک اجازه عبور نخواهند داشت. لذا براي برقراري تعادل در غلظت، آب خالص از ظرف شماره (2) به ظرف شماره (1) انتقال مي يابد و اين عمل تا آنجا ادامه مي يابد که افزايش ارتفاع حاصله در ظرف آب نمک، فشار مضاعف ايجاد کرده و اجازه انتقال آب از ظرف شماره (2) به ظرف شماره (1) را ندهد. اين فشار را فشار اسمزي مي گويند و طبق قانون Vant Hoff تابعي است از غلظت نمک در هر دو ظرف غشاء. در سيستم اسمز معكوس (آب شيرين كن) آب غشاء نيمه تراوا (ممبران) عبور كرده و نمك هاي محلول آن حذف مي شود. با استفاده از دستگاه آب شيرين كن ميتوان آبي با املاح اندك و حتي بدون املاح به دست آورد. مزيت استفاده از اين روش نسبت به ساير روش‌ها نظير : تقطير و يا ستون هاي كاتيوني و آنيوني (ديونايزر) صرفه اقتصادي آن، مصرف انرژي كم، عدم آلوده سازي محيط زيست، ايمن بودن آن براي اپراتور سيستم و ... مي باشد. کاربرد اسمز معکوس در تصفیه آب برای تهیه آب شیرین از آب دریا تنها یک روش دیگر می تواند با اسمز معکوس رقابت کند و آن تقطیر است . چون در اسمز معکوس تغییر فاز نداریم از این رو مقدار انرژی مورد نیاز در فرآیند اسمز معکوس به طور قابل توجهی کمتر از تقطیر است . برای تهیه آب شیرین از آب نیمه شور فرآیند الکترودیالیز می تواند از نظر اقتصادی با با روش اسمز معکوس رقابت کند و اگر TDS آب از ppm 2000 کمتر باشد . برای تهیه آب صنعتی از آب شیرین موارد زیر قابل توجه است : 1-اگر TDSآب ورودی بیشتر از400 ppm باشد از اسمز معکوس می توان برای تصفیه مقدماتی آب ورودی به واحدهای تعویض یونی استفاده کرد . چون می تواند باعث کاهش هزینه تصفیه آب به مقدار قابل توجهی شود. 2-اگر TDS آب ورودی کمتر از 400 ppm باشد و کاهش TDS آب تا حدود 10 ٪ مورد قبول باشد در آن صورت اسمز معکوس بسیار اقتصادی تر از واحدهای تعویض یونی خواهد بود . 3- برای آب خام بدون توجه به مقدار TDS ، اگر مقدار مواد آلی بیشتر از g/L 15 باشد و یا سیلیکای کلوییدی زیاد باشد اسمز معکوس می تواند برای تصفیه مقدماتی آب ورودی به واحد تعویض یونی بکار رود . 4- مشکل انبار کردن و نیز سر و کار داشتن با مواد شیمیایی در مورد اسمز معکوس خیلی کمتر از تعویض یونی است .